Daniel Vogler

Daniel Vogler, Dr.

Forschungsleiter und stv. Direktor

Tel.: +41 (0)44 635 21 40

daniel.vogler@foeg.uzh.ch

Forschungsschwerpunkte 

Public Relations, Journalismusforschung, Onlinekommunikation, Krisenkommunikation, Computational Methods 

Curriculum Vitae 

Seit 2020: Stellvertretender Direktor des fög – Forschungszentrum Öffentlichkeit und Gesellschaft / Universität Zürich 

Seit 2020: Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung IKMZ / Universität Zürich 

2020: Promotion zum Dr. phil. mit der Dissertation Media Reputation of Universities - Conceptualization, Constitution and Effects in Digital Media Ecosystems  

Seit 2018: Forschungsleiter des fög – Forschungszentrum Öffentlichkeit und Gesellschaft / Universität Zürich 

2018-2019: Assistent am Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung IKMZ / Universität Zürich 

2015-2016: Studienassistent am Lehrstuhl für Organisationskommunikation an der Universität Salzburg 

2014-2018: Wissenschaftlicher Mitarbeiter am fög – Forschungsinstitut Öffentlichkeit und Gesellschaft / Universität Zürich 

2008-2013: Wissenschaftlicher Assistent am fög – Forschungsbereich Öffentlichkeit und Gesellschaft / Universität Zürich 

2003-2013: Studium der Kommunikationswissenschaft, Politikwissenschaft und Volkskunde an der Universität Zürich 

 

Aktivitäten 

Seit 2021 Mitglied im Editorial Board des International Journal of Crisis and Risk Communication Research  

Seit 2015 Autor und Mitherausgeber des Jahrbuchs Qualität der Medien – Schweiz, Suisse, Svizzera 

Gutachter- und Rezensionstätigkeiten für die Fachzeitschriften Corporate Communication: An International Journal, Humanities and Social Sciences Communications, Journal of Communication Management, Journal of International Crisis and Risk Communication Research, PLOS ONE, SCM Studies in Communication and Media und Studies in Communication Science.  

Mitglied der Fachgesellschaften ICA, ECREA, DGPuK und der SGKM und der Digital Society Initiative (UZH)

 

Ehrungen und Auszeichnungen 

2020: Best Student Paper Award der Public Diplomacy Interest Group für den Beitrag Assessing the leeway of state-led strategic communication abroad: A comparison of news coverage on Austria, Germany, and Switzerland in Arabic an der 70th Annual ICA Conference in Golden Coast (mit Andrea Häuptli) 

2017: Best Paper Award für den Beitrag CSR Communication, Corporate Reputation and the Role of News Media as Agenda-Setter in the Digital Age an der Konferenz CSRCOM17 in Wien. 

2017: Emerald Publishing Highly Commended Award für den Beitrag Stakeholder Influence on Media Reputation in Crisis Periods in Corporate Communication: An International Journal 

2015: Best Paper Award für den Beitrag Stakeholder Influence on Media Reputation in Crisis Periods an der Konferenz Crisis4 in Helsingborg. 

 

Wichtigste Publikationen 

Häuptli, A., & Vogler, D. (2021). Assessing the leeway of state-led strategic communication abroad: a comparison of news coverage on Austria, Germany, and Switzerland in Arabic. Place Branding and Public Diplomacy, 1-12. https://doi.org/10.1057/s41254-021-00210-w  

Rauchfleisch, A., Vogler, D., & Eisenegger, M. (2020). Transnational News Sharing on Social Media: Measuring and Analysing Twitter News Media Repertoires of Domestic and Foreign Audience Communities. Digital Journalism, 8(9), 1206–1230. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1835511 

Udris, L., Eisenegger, M., Vogler, D., Schwaiger, L., & Häuptli, A. (2020). Reporting When the Current Media System is at Stake: Explaining news coverage about the initiative on the abolition of public service broadcasting in Switzerland. In E. C. Tandoc, J. Jenkins, R. J. Thomas, & O. Westlund (Eds.), Critical incidents in journalism: Pivotal moments reshaping journalism around the world (pp. 71–84). London, New York: Routledge. 

Fürst, S., Vogler, D., Sörensen, I., Schäfer, M. S., & Eisenegger, M. (2020b). Wirklich irrelevant? Sichtbarkeit und thematische Einordnung der Medien- und Kommunikationswissenschaft in Schweizer Medien. Publizistik, 65(4), 545–566. https://doi.org/10.1007/s11616-020-00601-8 

Udris, L., Eisenegger, M., Vogler, D., Schneider, J., & Häuptli, A. (2020). Mapping and Explaining Media Quality: Insights from Switzerland’s Multilingual Media System. Media and Communication, 8(3), 258–269. https://doi.org/10.17645/mac.v8i3.3140 

Vogler, D., & Eisenegger, M. (2020). CSR Communication, Corporate Reputation, and the Role of the News Media as an Agenda-Setter in the Digital Age. Business & Society, Online First. https://doi.org/10.1177/0007650320928969 

Vogler, D., Udris, L., & Eisenegger, M. (2020). Measuring Media Content Concentration at a Large Scale Using Automated Text Comparisons. Journalism Studies, 21(11), 1459–1478. https://doi.org/10.1080/1461670X.2020.1761865 

Vogler, D., & Schäfer, M. S. (2020). Growing Influence of University PR on Science News Coverage?A Longitudinal Automated Content Analysis of University Media Releases and Newspaper Coverage in Switzerland, 2003‒2017. International Journal of Communication, 14, 3143–3164. 

Vogler, D. (2020). Analyzing reputation of Swiss universities on Twitter–The role of stakeholders, content and sources. Corporate Communications: An International Journal, 25(3), 429–445. https://doi.org/10.1108/CCIJ-04-2019-0043 

Vogler, D. (2020). The effects of media reputation on third-party funding of Swiss universities. Journal of Communication Management, 24(3), 285–298. https://doi.org/10.1108/JCOM-04-2019-0059 

Vogler, D., & Meissner, F. (2020). How users tweet about a cyber attack: An explorative study using machine learning and social network analysis. Journal of Digital Media & Policy, 11(2), 195–214. https://doi.org/10.1386/jdmp_00016_1 

Schwaiger, L., Vogler, D., Schneider, J., Eisenegger, M., & Djukic, M. (2020). How Individual News Media Repertoires Shape the Reputation of Religious Organizations: The Case of the Catholic Church in Austria. Journal of Media and Religion, 19(1), 1–11. https://doi.org/10.1080/15348423.2020.1728186 

Vogler, D., & Post, S. (2019). Reputation von Hochschulen. In B. Fähnrich, J. Metag, S. Post, & M. S. Schäfer (Eds.), Forschungsfeld Hochschulkommunikation (pp. 319–340). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22409-7_15 

Vogler, D., & Eisenegger, M. (2019). Corporate Scandals as Denial of Reputation. In H. Tumber & S. Waisbord (Eds.), The Routledge Companion to Media and Scandal (pp. 410–418). New York: Routledge. 

Lucht, J., Udris, L., & Vogler, D. (2017). Politische Inszenierungen. Eine Inhalts- und Resonanzanalyse der Facebook-Seiten bundesdeutscher Parteien: Durchgeführt vom Forschungsinstitut Öffentlichkeit und Gesellschaft der Universität Zürich (fög) im Auftrag der Friedrich-Ebert-Stiftung. Bonn. http://library.fes.de/pdf-files/akademie/14035.pdf 

Vogler, D., Schranz, M., & Eisenegger, M. (2016). Stakeholder group influence on media reputation in crisis periods. Corporate Communications: An International Journal, 21(3), 322–332. https://doi.org/10.1108/CCIJ-01-2016  

Vogler, D., Schranz, M., & Eisenegger, M. (2016). The influence of national societal contexts on the media reputation of multinational corporations: A comparison between Switzerland and the US. Studies in Communication Sciences, 16(1), 86–93. https://doi.org/10.1016/j.scoms.2016.03.001 

Vogler, D., & Gisler, A. (2016). The effect of CSR on the media reputation of the Swiss banking industry before and after the financial crisis 2008. Uwf UmweltWirtschaftsForum, 24(2-3), 201–206. https://doi.org/10.1007/s00550-016-0406-7-0003